توجه

بازدید کننده محترم ، این سایت به همراه دامنه ، با سامانه مدیریت محتوا (CMS) دروپال Drupal با کلیه امکانات ، واگذار می شود . در صورتی که فعالیت های شغلی یا کسب و کار مرتبط دارید برای نقل و انتقالات دامنه و وب سایت به شکل کامل با شماره تماس 09388760510 یا 09126116240 تماس بگیرید و در صورت عدم پاسخگویی در تلگرام یا واتس آپ پیام بگذارید .

اطلاعات کلی : 

نام دامنه : irinvent.ir

توضیح مفهوم دامنه : ir مخفف iran (ایران) – invent = اختراع

نام سایت : مرجع ابداعات و اختراعات ایران

مدل فعالیت : درج ابداعات و اختراعات داخلی ، اطلاع رسانی برای تامین کالا یا خدمات ابداعی ، ثبت نام مخترعین و مبتکرین برای تبلیغات محصول و خدمات نوآورانه ، نشریه الکترونیکی ادواری معرفی ابداعات ، شرکت در نمایشگاه ابداعات و اختراعات سالیانه بنیاد ملی نخبگان و انجمن مخترعین ایران و ... و ارائه گزارش از اختراعات موجود

مدت زمان اعتبار دامنه : 29-01-2020 مصادف با چهارشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۸

قدمت دامنه : 8 سال (زمان ثبت اولیه : 2011-01-15 مصادف با شنبه، ۲۵ دی ۱۳۸۹)

تولید صفحات خورشیدی کاملا شفاف

پیغام خطا

Notice: Undefined index: new_technology in addtoany_entity_view() (line 37 of /home/irinvent/domains/irinvent.ir/public_html/sites/all/modules/addtoany/addtoany.module).

محققان دانشگاه ميشيگان به فناوري جديدي دست يافته اند که بوسيله آن ميتوان صفحات خورشيدي کاملآً شفاف توليد کرد. دانشمندان تا بحال چند نمونه ناقص از اينگونه صفحات ساخته بودند اما تنها توانسته بودند به صفحات مات و يا نيمه شفاف دست پيدا کنند ، اما اين بار موضوع کاملاً فرق ميکند.
فناوري جديد اين امکان را فراهم ميکند تا صفحه هاي فتو ولتانيک کاملاً شفاف بسازند. اينگونه صفحات خورشيدي ميتوانند در تمام ساختمانهاي بلند که تعداد زيادي پنجره دارند و همينطور در تمام وسايل ديجيتال که داراي صفحه نمايش هستند مانند موبايل ها و تبلت ها بکار گرفته شود.

واژه "صفحات خورشيدي شفاف" ممکن است از لحاظ علمي کمي ضد و نقيض به نظر برسد چرا که پنل هاي خورشيدي با جذب فوتونهاي نور ميتوانند آنها را به الکتريسيته تبديل کنند حال چگونه ممکن است صفحات شفاف که قسمت اعظم نور را از خود عبور ميدهند بتوانند فوتونها را جذب کنند و آن را به الکتريسيته تبديل نمايند. دانشمندان دانشگاه ميشيگان راه حل جديد براي اين موضوع پيدا کرده اند.
آنها لايه اي از يک ماده نورافشان را بر روي سطح شفاف کار گذاشتند (منظور از ماده نورافشان ماده اي است که بدون سوختن و ايجاد حرارت، نور توليد مي کند مانند موادي که در طبيعت در بدن برخي مگس ها و يا کرم هاي شب تاب وجود دارد و باعث نورافشاني آنها ميشود). کاري که اين لايه انجام ميدهد اين است که نور مرئي که براي چشم انسان قابل رويت است به طور کامل از خود عبور مي دهد اما طيف ماوراء بنفش و مادون قرمز که با چشم انسان قابل رويت نيستند، هر دو در داخل مولکولهاي اين لايه به دام ميافتند و با برخورد به سلولهاي نور افشان، طيف ديگري از امواج نوري مادون قرمز (که آن هم براي انسان نامرئي است) توليد ميکنند. طيف نوري توليد شده به سمت لبه هاي لايه نورافشان و جايي که ورقه هاي باريکي از جنس صفحات خورشيدي معمولي در آن کار گذاشته شده هدايت ميشوند و با برخورد به آنها، جذب شده و باعث توليد الکتريسيته ميشوند.

اگر چه بازدهي اينگونه صفحات به دليل سطح محدود مولد، در حدود 1 درصد است که به مراتب پايينتر از صفحات خورشيدي معمولي (با بازدهي 24 درصد) است اما محققان مطمئن هستند با تحقيقات بيشتر بر روي اين پديده ميتوان بازدهي را تا 5 درصد بالا برد. لازم به ذکر است مدلهاي قبلي صفحات خورشيدي نيمه شفاف ميتوانستند تا 7 درصد بازدهي داشته باشند اما فضاي داخل را به علت شکست و تجزيه نور در هنگام عبور از سطح نيمه شفاف به صورت رنگي نشان ميدادند که زياد جالب نبود.
رقم بازدهي 5 درصد در مقياس کوچک ممکن است ناچيز به نظر آيد اما توجه کنيد که اگر تمام پنجره هاي ادارات و ساختمانها با اين نوع صفحات شفاف جايگزين شوند به علت گسترش سطح نورگيري، راندمان کلي نيز افزايش پيدا خواهد کرد. حال شما فرض کنيد اين فناوري در صفحات نمايش موبايل و يا ساعت هاي هوشمند و غيره نيز بکار رود. در اينصورت مبتوان انتظار داشت باطري دستگاه، حداقل چندين دقيقه و شايد چند ساعت شارژ بيشتري در اختيار کاربر قرار دهد.

به گفته محققان، اين فناوري به دليل مقرون به صرفه بودن مراحل توليد، به راحتي ميتواند در مقياس وسيع توليد شود. در حال حاضر يکي از موانع گسترش استفاده از صفحات خورشيدي براي توليد انرژي پاک، ظاهر تيره و همچنين قيمت بالاي توليد آنهاست. با بهره گيري از اين فناوري جديد، مشکلات ياد شده از ميان خواهد رفت و به راحتي ميتوان از آن به مقياس وسيع و در زمينه هاي مختلف صنعت، الکترونيک و غيره استفاده کرد.