توجه

بازدید کننده محترم ، این سایت به همراه دامنه ، با سامانه مدیریت محتوا (CMS) دروپال Drupal با کلیه امکانات ، واگذار می شود . در صورتی که فعالیت های شغلی یا کسب و کار مرتبط دارید برای نقل و انتقالات دامنه و وب سایت به شکل کامل با شماره تماس 09388760510 یا 09126116240 تماس بگیرید و در صورت عدم پاسخگویی در تلگرام یا واتس آپ پیام بگذارید .

اطلاعات کلی : 

نام دامنه : irinvent.ir

توضیح مفهوم دامنه : ir مخفف iran (ایران) – invent = اختراع

نام سایت : مرجع ابداعات و اختراعات ایران

مدل فعالیت : درج ابداعات و اختراعات داخلی ، اطلاع رسانی برای تامین کالا یا خدمات ابداعی ، ثبت نام مخترعین و مبتکرین برای تبلیغات محصول و خدمات نوآورانه ، نشریه الکترونیکی ادواری معرفی ابداعات ، شرکت در نمایشگاه ابداعات و اختراعات سالیانه بنیاد ملی نخبگان و انجمن مخترعین ایران و ... و ارائه گزارش از اختراعات موجود

مدت زمان اعتبار دامنه : 29-01-2020 مصادف با چهارشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۸

قدمت دامنه : 8 سال (زمان ثبت اولیه : 2011-01-15 مصادف با شنبه، ۲۵ دی ۱۳۸۹)

آیا مغز انسان هک می شود؟ ( قسمت اول)

پیغام خطا

Notice: Undefined index: article in addtoany_entity_view() (line 37 of /home/irinvent/domains/irinvent.ir/public_html/sites/all/modules/addtoany/addtoany.module).

اکنون سال ۲۰۳۵ است. همانطور که آماده می شوید تا سر کار بروید فراموش نکنید که “کلاه محافظ مغز” تان را بردارید. این کلاه بخشی از زندگی روزانه کسانی شده است که در پست های حساس و مهم هستند و قرار است مغزشان را از دست هکرها در امان نگه دارد.

تعجب نکنید!

اگر مطلب بالا کمی شبیه به داستان های علمی تخیلی به نظر می رسد، باید بگوییم که تحقیقات اخیر در زمینه ی فعالیت های مغزی و تکنولوژی های مرتبط با آن نشان می دهد که مقوله ی “قابلیت هک پذیری مغز” مسئله ای در خور توجه است.
 

چرا؟ 

زیرا طرح اولیه ی “ادراک” امواج مغزی در حال تبدیل شدن به سوژه ی شماره ی یک جوامع تحقیقاتی است. مشاهده و ثبت فعالیت های الکتریکی مغز یا EEG چیزی است که سال ها وجود داشته، اما ذات فعالیت های مغزی و الکتریسیته ی تولید شده توسط آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

EEG چیست ؟  ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌شود.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد

اگر الکترود های فلزی می توانند امواج مغزی را اسکن کنند، پس چرا دستگاه های قابل حمل نتوانند؟

سیگنال های مغزی دقیقا چه اطلاعاتی از فعالیت های شما را می توانند فاش کنند؟

آیا تفکرات و علاقه مندی های شما را در بر دارند؟

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به سیستم دستگاه عصبی، دیدگاه یک متخصص سیستم های کامپیوتری و همچنین نظرات یک متخصص مغز و اعصاب که قبلا برای سازمان CIA کار می کرده، تا درک بهتری داشته باشیم که آیا واقعا در آینده هکرها قادر به هک کردن مغز انسان خواهند بود یا نه؟

در همین ابتدا بگذارید جمله ی آخر را بگویم. بله، هک کردن مغز کاملا شدنی است و اگر تا انتهای این مطلب را بخوانید، دلیلش را خواهید فهمید.

کنترل کردن چیز های مختلف بوسیله ی مغز

طرفداران زیادی که این بخش از تکنولوژی (کنترل کردن لوازم مختلف به وسیله ی امواج مغزی) دارد شرکت های اسباب بازی سازی را مجاب کرد تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند. یک مثال خوب از این تکنولوژی هلیکوپتری بود که به وسیله ی مغز کنترل می شد و اوربیت نام داشت. این محصول را کمپانی پازل باکس (Puzzlebox) تولید می کرد.

در حالی که تماشا کردن حرکت و کنترل این اسباب بازی به بینندگان این تفکر را القاء می کرد که این وسیله کاملا خودآگاهانه و از طریق مغز کنترل می شود، اما در واقع شرکت سازنده به صورت خیلی ساده از امواج مغزی فرد استفاده می کرد تا متوجه شود که آن فرد روی چه چیزی تمرکز کرده است.
رئیس شرکت Puzzlebox برای یکی از نشریه ها اینگونه توضیح داد که هر نوع عملیات ذهنی مانند انجام تکالیف ریاضی یا صحبت کردن یک زبان خارجی، نوعی ریتم خاص امواج مغزی را در پی خواهد داشت، درست مثل این که یک نفر دارد روی طبل می کوبد. ما می توانیم این ریتم ها را ترجمه کنیم و برای به حرکت درآوردن هلیکوپتر استفاده کنیم
به بیان دیگر، این مهم نیست که شما دقیقا به چه چیزی فکر میکنید، مهم این است که روی آن تمرکز داشته باشید.
این اختراع جدید –که با نام “افکار متمرکز” شناخته می شد و برای کنترل کردن اسباب بازی ها مورد استفاده قرار می گرفت  در زمان خودش در سال ۲۰۱۲ و ابتدای ۲۰۱۳ بازار ها را به لرزه در آورد. نمونه های دیگری از این اسباب بازی ها عبارت اند از:
- مربی علوم جنگ ستارگان (Star Wars Science Force Trainer) یا اسباب بازی های ذهن خلاق به شما این اجازه را می دادند تا حرکت توپ کوچک و کم وزنی را کنترل کنید.

- تحریک فعالیت های عصبی (Neural Impulse Actuator) که به وسیله ی شرکت OCZ توسعه داده شده بود، به توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری این امکان را می داد تا برای برنامه نویسی، به صورت مستقیم از امواج مغزی شان کمک بگیرند.

 

- تثبیت کننده ذهن (MindSet) یک هدست مخصوص بود که به توسعه دهندگان نرم افزار این اجازه را می داد تا به وسیله ی امواج مغزی بر روی نرم افزار هایی که می نویسند کار کنند.

شرکت NeuroSky توسعه دهنده ی MindSet یا همان تثبیت کننده ی ذهن یک اسباب بازی دیگر را نیز گسترش داد که یک گربه ی پشمالوی دوست داشتنی بود و نام Necomimi را برایش انتخاب کرده بود. این گربه ی پشمالو با توجه به احساساتی که دستگاه ارسال کننده ی پوشیدنیش برایش ارسال می کرد، واکنش های مختلفی را از خود به نمایش می گذاشت.

درست است که این اسباب بازی های برای سرگرمی چیز جالبی هستند و می توانند کودکان را و گاهی هم بزرگتر ها را  ساعت ها سرگرم کنند، اما چه دست آوردی برای آینده ی این علم خواهند داشت؟ آیا این “امواج مغزی” میتوانند به قدری دقیق خوانده شوند که نیازی به “تمرکز” نباشد؟ آیا می شود با استفاده از این سنسور ها در مورد عمق افکار و عقاید یک فرد بیشتر دانست؟

منبع : ترجمه شده توسط انجمن علمی نخبگان جوان - elinaaa

ویرایش اختصاصی : مرجع ابداعات و اختراعات